Raceverslag 02/02/2008
Mening van het team:
Na grieptoestanden van de piloot en drukke salonweekends voor de teamverantwoordelijke was er geen sprake van wekelijkse trainingssessies op Zondag. De pedagogische studiedag op vrijdag voor de race kwam dus als een geschenk uit de hemel, enkel de teamverantwoordelijk moest noodgedwongen een aanpassing creëren in zijn werkschema.
De 3de en laatste wedstrijd van de wintercup op Antwerp Karting wed dus voorbereid met een doorgedreven training op vrijdag namiddag, zowel met de Honda als met de Briggs & Stratton.
Voor de 3de keer op rij werd de piste gewijzigd, zoeken naar de gepaste afstelling op een te nat wegdek (te veel plassen) bleek geen sinecure.Op algemeen verzoek werd opnieuw de mogelijkheid gecreëerd om te trainen voor de koers op zaterdagmiddag, deze keer vanaf 14.00 H. Zaterdagvoormiddag vertrekken en opstellen was de boodschap, na de laatste sleutelwerkzaamheden en een korte training stond alles op scherp voor beide reeksen.
Onze grootste concurrent in de Honda reeks is op vakantie, de andere concurrenten kondenhet hoge tempo van Jonas niet evenaren, een feilloze knappe overwinning en tevens clubkampioen in de Honda klasse is het resultaat.
Het 1 uur racen met de Honda blijkt als een training te functioneren als voorbereiding van de tweede reeks met de Briggs, in deze reeks zijn alle favorieten aanwezig tevens is het materiaal van de snelste piloot van het deelnemersveld ook voorzien van nieuw schoeisel.
Als 2de van start, onmiddellijk aanvallen en de 1ste plaats verovert, heel de race tactvol gestreden en verdedigd en dus winnaar van deze bikkelharde en zeer snelle race.De moeilijkste en de mooiste overwinning uit de carrière.
Na een zeer leerrijk seizoen 2007 bleek deze wintercup het ideale verlengstuk zowel voor het verdere evolueren van de Piloot als het racemateriaal.
Wintercup kampioen 2007-2008 in beide reeksen is het zeer knappe resultaat.Piloot en Team vanzelfsprekend uiterst tevreden,
Welke vorm van kampioenschap verder word deelgenomen is op dit moment nog niet bepaald
Het recente nieuws kan je steeds opvolgen op de nieuwe website www.dk-racing.be.De piloot vertelt zoals gewoonlijk de details van de race.
Mening van de piloot:
De weken na de vorige race werd er weinig getraind door de salonperiode en de bijhorende saloncondities op de nieuwe wagens van onze Volkswagengarage. Ook kreeg ik de griep en verloor 2kg lichaamsgewicht. We waren hierdoor verplicht om zeker op vrijdag een training in te lassen. Toevallig had ik op deze dag pedagogische studiedag op school en waren we vrij. Hiervan konden we profiteren en om de schade in te halen nam mijn vader een half dagje verlof om uitgebreid te kunnen trainen. Ook kwamen we te weten dat we de volgende dag voor de race nog een uurtje konden trainen. Hierdoor was de kart, de pitbox en ikzelf meteen terug in topvorm.
In de laatste trainingen met de Honda voor de race was het duidelijk dat de motor en de kart goed liep. We draaiden maar liefst een seconde sneller dan de concurrenten!
De race met de Honda was aangebroken. We starten vanuit eerste positie en lieten deze niet zomaar gaan. Ik kon meteen een kloofje trekken die steeds groter werd. Uiteindelijk heb ik zelfs de tweede deelnemer kunnen dubbelen. Voor de supporters was het een saaie race met weinig spanning, maar we hadden toch alweer een overwinning binnen! Dit was de tweede overwinning in totaal in de Honda-klasse. Met deze overwinning werden we Wintercup-kampioen met de Honda, nu nog met de Briggs…
Vrijdag hadden we vooral met de Briggs getraind. Toen waren er helaas geen concurrenten te bespeuren op het circuit. Voor de race komen we te weten dat degene die het clubkampioenschap gewonnen heeft, deze keer ook op de goede banden meereed, en degene die de eerste race gewonnen had, ook deel nam aan de race. De hoop op een tweede overwinning die dag was snel tot onder het vriespunt gedaald. Volgens het klassement moest ik zien dat ik voor M. Popochinni (#2) eindige, als ik hierin slaagde was ik kampioen in het totale klassement.
Bij de start stond ik als 1e in de klasse senior met slechts 1 junior voor mij. Nadat de opwarmronden goed verlopen waren, werden we losgelaten op 1uur racen! Ik nam een goede start waarbij ik mijn 2de positie (totaal) kan behouden, maar na ¾ van de eerste ronde merkte ik dat ik sneller was dan de voorliggende junior. Ik remde hem zonder problemen uit en namen de allereerste plaats in. “Goed begonnen is half gewonnen”, zeggen ze wel eens ;o)
Met de zwaarste concurrenten in de rug werd de tijd van elke ronde verbeterd. In een race van 1 uur is het belangrijk om een goede pitstrategie (moment van verplichte pitstop) te hebben. Zo komt de Vandijck kort na de start al de pits binnen gereden, alsook Verstraten maakte een vroege pitstop. Ik kan hiervan profiteren om een kloofje te trekken, maar wetende dat ik mijn pitstop dan nog moet maken.Opeens zie ik Vandijck in een bocht traag rijden, deze was door een stuurfout de berm in gegaan. Ik kan deze nog juist voorbij steken wanneer hij terug vertrok en had hem op deze manier al gedubbeld. Op dit moment reed ik nog altijd eerste.
Ik wist dat Vandijck ietsje sneller was dan ik, hierdoor koos ik om een verdedigende lijn te nemen en hem zo lang mogelijk achter mij te houden en hem op deze manier “op te houden” zodat hij de kloof van 1 ronde niet meer zou kunnen dicht rijden.
Om hem zolang mogelijk achter mij te houden, kon ik onmogelijk de pits inrijden, dus was mijn pitstrategie toen om (als ik hem het volledige uur achter mij kan houden) om in de laatste ronden van de race de pitstop te maken. Deze taak konden we goed volbrengen en in de derde laatste ronde kwamen we binnen voor de verplichte pitstop. Deze verliep zonder problemen. Door het luide geroep van de supporters kon ik horen van Giel, een kameraad die eens mee kwam kijken hoe het allemaal in zijn werk ging, dat we nog steeds op de eerste plaats reden. Tijdens de race hadden we ook al de deelnemer in derde positie (Verstraten) gedubbeld.
Een overwinning was dichtbij, het enige waar we voor moesten zorgen was dat de kart niet uitviel tijdens deze laatste 3 ronden. De kart hield stand en we wonnen 2 keer op rij deze dag, 2 keer op rij in de Briggs&Stratton-klasse en we werden 2 keer op rij kampioen in de Wintercup. een geslaagde Wintercup voor DK-Racing en een goede voorbereiding op het volgende seizoen!Graag wil ik ook de supporters bedanken omdat deze – in tegenstelling tot het gewone
seizoen – toch ook aan den lijve ondervonden hoe koud het kan zijn tijdens een Winter-race!
Ik wil ook de teammanager (mijn vader, Marc De Kimpe) bedanken voor de morele steun en de technische bijstand!De Prijsuitreiking van het seizoen 2007 en de Wintercup 2007-2008 vindt plaats op 16 februari in de cafetaria van Antwerp Karting. Meer info op www.antwerpkarting.be en www.dk-racing.be